Long Bien broen
Hanoi deles af Red River og forbindes af Long Bien Broen. Den mere end 100 år gamle bro knejser over flodens vand med den rustrøde farve, og den ikoniske arkitektur har sammen med dens overlevelse af amerikanernes bombning blevet et af byens væsentligste symboler.
Long Bien Broen hed indtil Nordvietnams uafhængighed i 1954 Paul Doumer Bridge – opkaldt til ære for guvernøren for Fransk Indokina. Under Vietnamkrigen blev broen central i kampen mod amerikanerne, idet der via broen blev transporteret tonsvis af ris til tropperne i Dien Bien Phu. Amerikanerne forsøgte i flere omgange at ødelægge broen med bombeangreb, men det var først i 1972, at et koordineret bombeangreb satte en stopper for trafikken på broen. Broen blev dog repareret og er i dag en væsentlig del af Hanois selvbillede og prises i både poesi og sange.
I dag er der kommet 4 broer mere til over Red River, og da Long Bien Bridge kun kan bruges af tog, motorcykler og gående, er en stor del af trafikken henvist til de andre broer. Men det er stadig Long Bien Bridge, der mentalt betyder mest, og selv om det tit siges, at det er Gustave Eiffel (arkitekten bag Eiffeltårnet), der har designet broen, er det nu en tvivlsom antagelse – men fortællingen passer fint ind i den romantiserede historiefortælling broen repræsenterer.
Det går også de mange brudepar, der hver dag indtager broen med deres crew af fotografer ligesom man adskillige steder ser kærlighedserklæringer indskrevet i den rustne jern. Broen er især populær i de sene eftermiddagstimer, da broen er den perfekte kulisse ved solnedgang.
Long Bien Bridge er bestemt en gåtur værd. De 2,4 kilometer over Red River giver både et fantastisk view over livet ved floden og muligheden for at komme helt tæt på en arkitektur, der på afstand suger en til sig. Har man mulighed for at være på broen ved solnedgang venter der én en bonus, der næsten kan tage vejret fra en.